|
Komu zaufać? |
Komu zaufać?
• Strona 1 z 1
Biznes Forum
‹ GPW
‹ GPW - Giełda Papierów Wartościowych
Autor
Wiadomość
Od razu mówię, że jestem mniej niż początkujący i może odpowiedź, której szukam jest zbyt oczywista. Chciałem zacząć grać na giełdzie, ale jako,że nie znam się na tym, nie mam czasu a mam kasę, to chciałbym powierzyć ją komuś. W Ameryce są takie firmy, którym daje się np 20 000$ i oni inwestują to za Ciebie za jakiś% z zysków. Gdzie tego szukać w Polsce i jak to się nazywa?
Najprostsza sprawa to fundusze inwestycyjne. I tu masz 3 rodzaje: otwarte, specjalistyczne otwarte, zamknięte. Te ostatnie są najbardziej zbliżone do tzw. hedge funds, kupuje się certyfikaty inwestycyjne, zazwyczaj oferta jest skierowana do określonej liczby inwestorów oraz jest kwota minimalna do zainwestowania.
Jeżeli chodzi o wynagrodzenie zarządzających to pobierają nie tylko % zysków (on nie są głupi ;)), ale również opłatę za zarządzanie w momencie nabywania udziału w funduszu. Krótko mówiąć, zarządzający otrzymują wynagrodzenie (grube) niezależnie od wyników i dodatkowo % od zysków. W Polsce ten rynek jest znacznie bardziej prawnie uregulowany niż w USA. Aby zarządzać aktywami obcych ludzi trzeba mieć uprawnienia (licencję doradcy inwestycyjnego). Pewnie da się jakoś ten wymóg ominąć, ale to ty ryzykujesz powierzając kasę komuś kto nie jest pod kontrolą KNF. Sama kwestia wyboru funduszu jest trudna, bo jest ich tylko w Polsce z kilkaset. Ale generalnie, jak jest hossa to wszyscy zarabiają, jak jest bessa to wszyscy tracą. Sam zajmowałem się profesjonalnie giełdą i uważam, że jak się nie ma dobrego pomysłu na inwestycję czy to jest giełda czy hodowla dżdżownic, to lepiej ulokować gotówkę na lokatę. W PL jest wysokie oprocentowanie ok. 5%, a będzie wyższe, więc jest nieźle jak na inwestycję o zerowym ryzyku. W funduszach bardzo chętnie wezmą od ciebie gotówkę, będą 'zarządzać', pobierać za to opłaty, ale nikt Tobie nie zagwaruntuje choćby zwrotu wpłaconej kasy.